vrijdag 12 februari 2010

Absurd verdienmodel van DSB

Vandaag verschenen bericht in NRC op basis van gelekte documenten van DSB laat een onthutsend beeld zien van het verdienmodel van DSB Bank. Kort de feiten op een rij:


  • Afgelopen 10 jaar 875 miljoen premie-omzet aan allerlei polissen;
  • Provisie op deze polissen: 422 miljoen (48%)!
  • 20% van alle verkochte koopsompolissen heeft een provisie > 85% (vnl. kredietbeschermingsproducten)
  • 8441 klanten met te hoog verstrekte 1e hypotheek
  • Van deze klanten hadden 1309 klanten betalingsachterstanden: 16%
  • 10.989 klanten met te hoog verstrekte 2e hypotheek
  • Van deze klanten hadden 1.069 betalingsachterstand: 10%
  • In veel gevallen sprake van koppelverkoop (te hoge leningen aan te dure polissen)
Intern berekende waarde van claims tussen 69 en 148 miljoen. O ja, ook nog 17 miljoen diversen, waaronder boetes AFM en aandelenleaseclaims.

Bi j het lezen van dit bericht twéé vragen:
  1. Wat is de belangrijkste diepe oorzaak van de ondergang van DSB? De DNB of toch het bestuur? Zie ook mijn eerdere blog.
  2. Welke inschattingen en overwegingen heeft de controlerend accountant gemaakt bij het beoordelen van het verdienmodel en gevolgen voor claims en schikkingen? Bij de jaarrekening 2008 is een goedkeurende verklaring afgegeven, getekend op 29 juni 2009. Op 19 oktober 2009 wordt het faillissement uitgesproken. Uit gelekt document (gedtaeerd op 17 oktober 2009) bleken opeens de schattingen wèl te maken en wezenlijke bedragen te bevatten. Natuurlijk wijsheid achteraf: maar welke lessen kan de beroepsgroep trekken uit deze casus?
Een onthutsend beeld van een onderneming die jarenlang veel geld kon verdienen met een absurd verdienmodel. Een onderneming met een dergelijk verdienmodel hoort geen bestaansrecht te hebben. Vragen die resteren zijn: waarom neemt het bestuur de verantwoordelijkheid niet voor de ondergang en wat deden controlerende partijen als DNB en Ernst & Young?

Ben heel benieuwd naar de lessen uit een nachtmerrie voor veel consumenten en werknemers.

Update: Op accountant.nl een uitstekende analyse van Prof. Marcel Pheijffer over de casus DSB - Ernst & Young

3 opmerkingen:

  1. Aegon doet al decennia het zelfde -deze oplichters bestaan ook nog steeds - welkom in neederland

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze kunsten heeft dirkje niet zelf uit gevonden maar gewoon gekopieerd van de anderen banken al abn amro ing en rabo en anderen deze praktijken voerden ze voor dertig jaar terug ook al uit .niks nieuws onder de zon.

    grad de stoker

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt, AEGON is momenteel 1 vn de Ergste.

    Echt om uit de buurt van te blijven. Onderdeel ING en daarom mag het belazeren doorgaan.

    BeantwoordenVerwijderen